Kunst- & cultuuronderwijs
Hoofd, hart en handen
Wij staan als school voor ‘je mag zijn zoals je bent, je mag worden wat je kunt’. Je specifieke mogelijkheden en talenten benutten en ontwikkelen. Wij gaan uit van de mogelijkheden van kinderen en willen kinderen een meerwaarde willen meegeven. Als school vinden wij zowel de cognitieve ontwikkeling als de sociaal - emotionele en creatieve ontwikkeling van de kinderen belangrijk. Hoofd, hart en handen. Goed cultuuronderwijs biedt een kind de mogelijkheid zich, in samenhang, te ontwikkelen op sociaal - emotioneel, creatief en cognitief gebied.
Kunst & cultuur in uitvoering
We werken niet met een methode maar ontwikkelen ons kunst- & cultuuronderwijs zelf. We werken met vier perioden. Globaal gezien zijn dat de vier kwartalen in een schooljaar. Deze perioden zijn: Ik, ik lees / Ik vier / Ik doe / Ik lees, vier en doe
De identiteit en de onderwijsvisie van de school vormen de uitgangspunten voor onze visie op cultuureducatie. Vanuit onze katholieke identiteit is dat respect en zorg hebben voor elkaar en het samen vieren. Vanuit Dalton zijn dat de drie pijlers vrijheid versus verantwoordelijkheid, zelfstandigheid en samenwerken. Vanuit ons speerpunt taalontwikkeling is dat het plezier beleven aan lezen en creatief schrijven. De zogenoemde vaardigheden van de 21e eeuw worden gebruikt als richtsnoer bij het vormgeven van ons kunst- & cultuuronderwijs. Zoals creativiteit en ontwerpen, communiceren, samenwerken, kritisch denken, abstract denken en logisch redeneren, het ontwikkelen van probleemoplossend vermogen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kunst-en-cultuur/cultuuronderwijs












